DSCN5441

je WEET er alles van

In de afgelopen week had ik nog een afspraak bij een kaakchirurg.  We kregen het over een verstandskies. Die zou beter op een andere plek kunnen liggen.  dan zou ik er nog iets aan kunnen hebben. Ik had van mijn tandarts gehoord dat hij wil bekijken  of  hij deze kies naar een betere plek kan verschuiven.  Waar die wel kan kauwen.  Ik vertelde dat aan kaakchirurg.  Die wilde er niets van weten.

Hoe je het ook wendt of keert. In onze gesprekken met artsen en specialisten is de patiënt wel de ervaringsdeskundige.  Maar de arts is de neutrale, objectieve deskundige. Hij of zij weet er in negenhonderdnegenennegentig gevallen meer van dan  de patiënt. Dit verschil in kennis vormt wel  een lastig punt in het gesprek tussen hen.

Maar je mag wel weten. De patiënt kan de plank wel eens mis slaan. Maar de arts mag dat niet. We zeggen wel eens:” Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.” Maar bij onze artsen moet dit allemaal in orde zijn. Hij of zij kan natuurlijk wel een foutje maken. Het verkeerde dossier ligt op tafel.  Hij vergeet een afspraak aan de praktijkondersteuner door te geven. Maar in de kern dient het te kloppen.

Wij als patiënten kunnen de arts altijd vragen een onderwerp nog eens uit te leggen. Mijn partner gaat met de orthopeed in gesprek over een schroefje dat door hem in een grote teen is vastgezet, maar dat gebroken is. Hoe kan dat dan? De relatie met artsen- en verpleegkundigen – wordt gedragen door wederzijds vertrouwen en door wederzijds respect. Dat werkt genezend.

 

maak het goed. zo goed als je kunt.

ben

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter